Overslaan naar inhoud

ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene voorwaarden– ICT Dienstverlening Software Services BV, een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid naar Belgisch recht, met maatschappelijke zetel aan de Meldertsestraat 8/4008, 3545 HALEN, ingeschreven met ondernemingsnummer 895317225; ingeschreven bij de BTW - administratie onder nummer BE 0895.317.225; en vertegenwoordigd door Dhr. Wesley Knuts, zaakvoerder. Partij, hierna genoemd opdrachtnemer. Klant en/of opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die met Software Services BV,deze overeenkomst heeft afgesloten. Artikel 1. Aard en omvang van de opdracht 1.1 De door opdrachtnemer te vervullen opdrachten bestaan uit o.a. consultancy en programmeerwerk. Dit omvat o.a. uitvoeren van analyses, zowel functioneel als technisch, programmeer en codeerwerk, sofware installatie en configuratie, netwerk installaties en configuraties, opleidingen, support...Deze opsomming is helemaal niet limitatief te beschouwen. 1.2 Deze overeenkomst bevat een opdrachtformulering opgemaakt door klant en opdrachtgever. 1.3 Deze overeenkomst is een overeenkomst tot opdracht. Iedere aanspraak op een arbeidsovereenkomst wordt zowel gedurende het bestaan van deze overeenkomst als na beëindiging hiervan uitgesloten. 1.4 Het staat opdrachtnemer gedurende de looptijd van deze overeenkomst logischerwijs vrij ook opdrachten van derden te ontvangen en uit te voeren. 1.5 Opdrachtnemer heeft geen verplichting jegens opdrachtgever tot het accepteren van bijkomende opdrachten van opdrachtgever. Artikel 2. Beëindiging - Opschorting 2.1 De overeenkomst kan enkel met wederzijds goedvinden tussentijds beëindigd worden, rekening houdend met de overeengekomen ontbindingstermijn. 2.2 Indien er geen ontbindingstermijn is overgekomen is een ontbindingstermijn van een kwart van de looptijd van de overeenkomst van toepassing met een minimum van 3 maanden. 2.3 Indien Software Services BV, met de opdrachtgever een overeenkomst aangaat betreffende een langdurig project zal bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtgever de al verrichte werkzaamheden onmiddellijk opeisbaar worden. Bij berekening van het factuurbedrag zullen de al verrichte werkzaamheden, indien niet reeds gespecificeerd naar rato worden gefactureerd. 2.4 Indien één der partijen één of meer bepalingen van deze overeenkomst niet of niet-tijdig nakomt na daartoe te zijn gesommeerd, indien conservatoir of executoriaal beslag wordt gelegd op roerende en/of onroerende zaken van de wederpartij, indien door wederpartij surséance van betaling wordt aangevraagd of voor de wederpartij faillissement wordt aangevraagd, respectievelijk de wederpartij in staat van faillissement geraakt, is de andere partij gerechtigd om, zonder ingebrekestelling en zonder tussenkomt van de rechter, deze overeenkomst onmiddellijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder zelf tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, en onverminderd het recht op vergoeding van de door haar door die ontbinding of door de gebeurtenissen die daartoe aanleiding gaven geleden schade. 2.5 Opdrachtnemer is eveneens gerechtigd de levering van diensten zonder voorafgaande waarschuwing en met onmiddellijke ingang op te schorten of stop te zetten indien: • de opdrachtgever op enigerlei wijze in gebreke blijft in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst of eventuele van toepassing zijnde Aanvullende Voorwaarden en na ingebrekestelling er geen blijk van heeft gegeven alsnog spoedig na te zullen komen • opdrachtnemer aanwijzingen heeft dat er misbruik gemaakt wordt van de geleverde diensten/ programmatuur, al dan niet door de opdrachtgever • er sprake is van een overmachtsituatie. Artikel 3. Uitvoering 3.1 Opdrachtnemer zal de opdrachten naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap, tijdig, volledig en juist uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. 3.2 De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd op locatie bij de opdrachtnemer, tenzij anders overeengekomen. 3.3 Indien enige werkzaamheden worden uitgevoerd op de locatie van de opdrachtgever, dient deze kosteloos zorg te dragen voor werkomstandigheden voor het uitvoeren van deze werkzaamheden. De opdrachtgever dient eveneens kosteloos zorg te dragen voor de beschikbaarheid van alle benodigde resources om deze werkzaamheden te verrichten, zowel in de vorm van tijd, kennis en of arbeid van het eigen personeel dat benodigd is voor het uitvoeren van deze werkzaamheden, alsmede gebruik van de beschikbare infrastructuur, zoals internet en telefonie, zolang dit benodigd is voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Artikel 4. Tarieven 4.1 Opdrachtgever is aan opdrachtnemer voor de werkzaamheden verricht ter uitvoering van deze overeenkomst een vaste vergoeding op uurbasis verschuldigd van €60,00(excl btw) per uur. 4.2 Opdrachtnemer zal de tarieven gedurende de looptijd van deze overeenkomst niet wijzigen, tenzij een verhoging van prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting in gevolgde de wet-of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen et cetera of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren. 4.3 Bij het aangaan van een nieuwe overeenkomst volgende op deze overeenkomst is de opdrachtnemer niet verplicht te werken aan dezelfde tarieven als hier overeengekomen. 4.4 Eventuele bijkomende kosten zoals bijvoorbeeld en niet limitatief: extra verplaatsingen, aankopen bijkomende software, hardware, internetdiensten, et cetera zullen eveneens aan de opdrachtgever in rekening gebracht worden. Artikel 5. Garanties 5.1 Een storing is een situatie waarin het door opdrachtnemer ontwikkelde informatiesysteem, subsysteem, of component om welke reden dan ook niet of niet in overeenstemming met de technische of functionele specificaties functioneert. Opdrachtnemer garandeert tegenover opdrachtgever dat de ontwikkelde onderdelen na de datum van oplevering vrij van storingen en als geheel functioneren. 5.2 Na oplevering gaat een garantieperiode in van drie maanden. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen zeven dagen na levering schriftelijk aan opdrachtnemer te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan opdrachtnemer te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. De opdrachtgever dient opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken. 5.3 De opdrachtnemer zal er zich kosteloos toe verbinden dat de oorzaak van de storing binnen een termijn overeen te komen tussen partijen zal worden opgelost. Indien geen termijn werd overeengekomen zal de storing binnen 14 werkdagen worden opgelost. 5.4 Indien er een betalingsachterstand van de opdrachtgever bestaat, kan de opdrachtgever geen aanspraak maken op garantie zolang de achterstallige bedragen niet zijn betaald. 5.5 De door opdrachtnemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik zijn bestemd. 5.6 Indien de door opdrachtnemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld. 5.7 Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de opdrachtgever en / of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van opdrachtnemer, de opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. 5.8 De opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen. (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, uitval internetverbindingen, hardware failure, et cetera). 5.9 Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de opdrachtgever in rekening gebracht worden. Artikel 6. Facturering en betaling 6.1 Opdrachtnemer zal na het ondertekenen van de overeenkomst initieel een voorschotfactuur maken die 20% van de totale projectprijs bedraagt. 6.2 Facturering door opdrachtnemer zal na afloop van elke 14 dagen plaats vinden, tenzij anders overeengekomen. 6.3 Opdrachtgever zal voor betaling zorg dragen binnen een periode van 14 dagen na ontvangst van de factuur. 6.3 Het gebrek aan geschreven protest van een factuur binnen de 7 werkdagen vanaf de verzending ervan, houdt de onherroepelijke aanvaarding van de factuur en de erin vermelde bedragen, producten en diensten in. 6.4 Indien de factuur op de vervaldag niet is betaald, dan is van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een contractuele intrest verschuldigd van 5 % per maand, waarbij elke aangevangen maand voor een volledige telt. Elke laattijdige betaling door de klant geeft opdrachtnemer tevens het recht om een administratiekost van 250 EURO aan te rekenen. Alle kosten als gevolg van het afdwingen van betaling via gerechtelijke weg, inclusief advocatenkosten zullen worden gedragen door de opdrachtgever. 6.5 Eventuele klachten betreffende de leveringstermijn of prestaties kunnen niet als voorwendsel worden aangewend om betaling van facturen op te schorten of te vertragen. Artikel 7. Vertragingen en wijziging in opdracht 7.1 Na de totstandkoming en goedkeuring van deze opdrachtformulering met daarin de gestelde startdatum en levertermijnen zal opdrachtnemer zo spoedig mogelijk overgaan tot de levering van de diensten zoals vermeld in de opdrachtformulering. 7.2 De overeengekomen leveringstermijnen zijn geen fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. De leveringstermijnen zijn vastgesteld in de verwachting dat er geen beletselen voor opdrachtnemer zijn de producten te leveren of de werkzaamheden ter hand te nemen. Bij niet tijdige levering dient de opdrachtgever de opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen en haar een redelijke termijn te geven alsnog tot levering over te gaan. Mocht opnieuw levering uitblijven wegens omstandigheden die aan de opdrachtnemer zijn toe te rekenen, dan is de opdrachtgever gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan en heeft hij recht op restitutie van reeds betaalde gelden voor de betrokken opdracht. 7.3 Opdrachtnemer is gerechtigd de levering van diensten op te schorten indien zij gerechtvaardigde twijfel heeft omtrent de kredietwaardigheid van de opdrachtgever en aannemelijk zou zijn dat de opdrachtgever niet aan de voorwaarden van de overeenkomst zal (kunnen) voldoen. 7.4 Iedere vertraging veroorzaakt door een vertraging in het aanleveren van noodzakelijke informatie en noodzakelijke hard- of software infrastructuur door de opdrachtgever of derde (bijvoorbeeld software onderdelen, hardware, internetverbindingen,…) valt buiten de verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer. Bijgevolg kan de opdrachtgever niet overgaan tot ontbinding en kan die geen aanspraak maken op restitutie. 7.5 Wijzigingen in de oorspronkelijke opdrachtformulering, van welke aard ook, schriftelijk of mondeling door of namens de opdrachtgever aangebracht, die hogere kosten veroorzaken dan 8waarop bij de prijsopgave kon worden gerekend, worden de opdrachtgever extra in rekening gebracht. 7.6 Door de opdrachtgever, na het verstrekken van de opdracht, alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering daarvan, moeten door de opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan opdrachtnemer ter kennis zijn gebracht. Worden ze mondeling of per telefoon opgegeven dan is het risico voor de tenuitvoerlegging van de wijzigingen voor rekening van de opdrachtgever. 7.7 Aangebrachte wijzigingen kunnen tot gevolg hebben, dat de voor de veranderingen overeengekomen levertijd door opdrachtnemer buiten zijn verantwoordelijkheid wordt overschreden. Artikel 9. Aansprakelijkheid 9.1 Indien de opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. 9.2 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. 9.3 Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot maximaal de betaalde factuurbedragen van de uitgevoerde opdracht, althans tot dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. 9.4 De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval. 9.5 De opdrachtnemer is enkel aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Dienstverlener is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. 9.6 In geen geval is de opdrachtnemer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie, zoals o.a. commerciële of financiële verliezen, verlies van data, verlies van reputatie, winst of omzetderving, verlies van klanten en verliezen als gevolg van gerechtelijke stappen door derden ondernomen tegen de opdrachtgever. 9.7 Opdrachtnemer kan niet direct of indirect aansprakelijk gesteld worden door klanten van een opdrachtgever. Artikel 10. Vrijwaring 10.1 De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan opdrachtnemer toerekenbaar is. Indien opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de opdrachtgever gehouden opdrachtnemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is opdrachtnemer zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de opdrachtgever. Artikel 11. Risico 11.1 Het volledige risico van verlies, diefstal, beschadiging of anderzijds voor afgeleverde goederen en volledige aansprakelijkheid bij gebruik van deze goederen gaat in op het moment dat deze goederen zijn afgeleverd aan de opdrachtgever. 11.2 Wanneer voor de werkzaamheden beveiligingscodes, toegangspassen of andere beveiligingen bekend gemaakt moeten worden aan opdrachtnemer is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het wijzigen of onbruikbaar maken van deze codes, toegangspassen of andere beveiligingen na het uitvoeren van de werkzaamheden. Opdrachtnemer is onder geen enkel beding verantwoordelijk voor misbruik van deze codes, passen of andere beveiligingssystemen. 11.3 Levering geschiedt af bedrijf van opdrachtnemer. De opdrachtgever is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze hem ter beschikking worden gesteld. Indien de opdrachtgever afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, dan is opdrachtnemer gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van de opdrachtgever. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de opdrachtgever over op het moment waarop zaken aan de opdrachtgever ter beschikking staan. Artikel 12. Overmacht 12.1 Als de niet-nakoming van de overeenkomst het gevolg is van een vreemde oorzaak, die de contractspartij niet kan toegerekend worden, is er geen aanleiding om deze wegens contractbreuk te veroordelen. Evenmin is dit het geval wanneer deze partij door overmacht is verhinderd geworden om zijn verbintenissen na te komen Artikel 13. Eigendomsrecht – Intellectuele eigendom 13.1 Het in het kader van de overeenkomst door de opdrachtnemer geleverde blijft eigendom van de opdrachtnemer totdat de opdrachtgever alle verplichtingen uit de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen. 13.2 Tenzij anders overeengekomen, komen alle uit de levering van producten en programmatuur voortkomende rechten van intellectueel eigendom (waaronder het octrooirecht en het auteursrecht) toe aan Software Services BV,,. Voor zover een dergelijk recht slechts verkregen kan worden door een depot of registratie, dan is uitsluitend Software Services BV, daartoe bevoegd. 13.3 De opdrachtgever verkrijgt het niet-overdraagbare recht om gebruik te maken van producten of programmatuur geleverd door Software Services BV,. 13.4 Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zonder toestemming van Software Services BV, aan haar geleverde software van derden en complete- alsmede deelproducten ontwikkeld door Software Services BV, door te verkopen, uit te lenen of om willekeurige redenen te dupliceren of te wijzigen zonder daarvoor schriftelijke toestemming van Software Services BV, te hebben verkregen. 13.5 Het is Software Services BV, toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming van de producten of programmatuur of met het oog op overeengekomen beperkingen in de duur van het recht tot gebruik van de producten of programmatuur. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om een dergelijke technische maatregel te verwijderen of te ontwijken. Indien beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat de opdrachtgever geen reservekopie van producten of programmatuur kan maken, zal Software Services BV, de opdrachtgever desgevraagd een reservekopie ter beschikking stellen Artikel 14. Diverse bepalingen 14.1. Nietigheid van enige bepaling van deze overeenkomst tast de geldigheid van de overige bepalingen niet aan. 14.2. Onderhavige overeenkomst kan enkel gewijzigd worden in schriftelijke vorm ondertekend door daartoe gemachtig de vertegenwoordigers van de partijen. 14.3. Onderhavige overeenkomst komt in de plaats van alle vroegere overeenkomsten tussen partijen in verband met het voorwerp van onderhavige overeenkomst. 14.4. Alle in deze raamovereenkomst genoemde tarieven en vergoedingen zijn exclusief BTW of omzetbelasting andere heffingen, die bij overheidswege worden opgelegd. Artikel 15. Geheimhouding 15.1 De opdrachtgever verbindt zich ertoe dat alle eventuele commerciële en technische gegevens die zij tijdens de duur van onderhavige overeenkomst van de opdrachtnemer vernemen, geheim te houden gedurende de termijn van onderhavige overeenkomst en gedurende een periode van vijf (5) jaar daarna. Artikel 16. Toepasselijk recht 16.1 Op deze overeenkomst is het Belgische recht van toepassing. Alle geschillen aangaande de gesloten overeenkomst worden beheerst door het Belgisch Recht. Enkel de rechtbanken van Leuven of Hasselt zijn bevoegd om van dergelijke geschillen kennis te nemen. Van deze regeling kan enkel door de opdrachtnemer worden afgeweken.